فرایند تولید

آشنایی با انواع آبکاری شیرالات

آشنایی با انواع آبکاری شیرالات بهداشتی راسان

برای تولید شیرآلات بهداشتی معمولاً از آلیاژهای چدن، برنج، برنز و استیل استفاده می شود. شیرآلات بهداشتی راسان به وسیله شمش های برنج آنالیز شده تولید می شوند. استفاده از سرب خشک در تولید شیرآلات  به دلیل بهداشتی بودن و رعایت کلیه اصول استانداردسازی شیرآلات منسوخ شده و غیر قانونی است.  در صد سرب استفاده شده در این شمش های برنج که مواد اولیه شیرآلات راسان هستند، پائین تر از 5/2 درصد است. میزان کلیه عناصر مضر با دستگاه کوانتومتر به صورت کاملا دقیق و روزانه آنالیز شده، از خروج محصولاتی که این استاندارد را رعایت نکنند، جلوگیری می شود. لازم به ذکر است اگر میزان فلز سرب استفاده شده در شیرآلات بیش از حد مجاز باشد، به مرور زمان به آب مصرفی خانوار وارد می شود که می تواند منجر به ابتلا انواع سرطان و بیماری های پوستی شود. به همین علت در هنگام خرید شیرآلات باید نهایت دقت را به عمل آورد تا محصول با کیفیت و دارای علامت استاندارد خریداری شود .

فلز برنج با کنش پذیری بسیار پائینی که در مجاورت هوا و آب دارد، گزینه بسیار مناسب و البته به نسبت استیل مقرون به صرفه تر و مشتری پسند تر می باشد.

انواع آبکاری و فلزات به کار رفته در آن

به طور معمول در شیرآلات از آبکاری با روکش های کروم، برنج، مس، اپوکسی و تیتانیوم استفاده می شود. در شیرآلات راسان از آبکاری با فلز کروم و تیتانیوم و پودری استاتیک برای شیرهای رنگی استفاده می شود.

آبکاری شیرآلات با روکش کروم

روکش‌ کروم رنگی شبیه به نقره ، سفید با ته رنگ آبی دارد. قدرت انعکاس سطح کروم‌ کاری شده و کاملاً صیقلی شده در حد ۶۵%است. این عدد برای نقره ۸۸% و نیکل ۵۵%می باشد. در حالی که خاصیت انعکاس نقره و نیکل با گذشت زمان ضایع می‌شود، در مورد کروم تغییری حاصل نمی‌شود. کروم در مقابل گازها، مواد قلیایی و نمکها مقاوم است. همچنین مقاومت خوبی در برابر خوردگی و خراش از خود نشان می دهد.

از این رو پوشش بسیار خوبی برای شیرآلات بهداشتی محسوب می شود. البته لازم به ذکر است که اسید سولفوریک واسید کلریدریک و سایر اسیدهای هالوژن ‌دار در تمام غلظتها و در تمام درجه حرارتها بر روی کروم تاثیر می گذارند. به همین دلیل برای تمیز کردن سطح شیرآلات با پوشش کروم فقط از سرکه رقیق شده با آب استفاده کنید. شیرآلات روکش کروم از معمول ترین شیرآلات در بازار و نیز از پرطرفدارترین آنها به خاطر انطباق پذیری بالا هستند و در تمامی سبک ها مورد استفاده قرار می گیرند.

آبکاری شیرالات با روکش اپوکسی (پودری استاتیک)

پوشش های اپوکسی؛ از نوع غیرفلزی و دارای رنگ های مختلف هستند. شما می توانید از میان رنگ های متنوع سفید، شیری، سیاه و رنگ های دیگر مثل قرمز، صورتی و … یکی را انتخاب کنید. البته تولید این شیرها در تعداد کمتری صورت می گیرد. برای مثال استفاده از شیرهای روکش سیاه به سرعت در خانه های ایرانی خصوصا در حمام و سرویس بهداشتی در حال افزایش است، زیرا به راحتی با لوازم دیگر هماهنگ می شوند و نمای  مدرنی را برای شما به ارمغان می آورند.

این رنگ ها می توانند به صورت مات یا براق باشند. شما می توانید با خرید و استفاده از شیرآلات رنگی به راحتی کنتراست و نمای زیبایی در محیط بهداشتی خود ایجاد نمائید.  روکش های اپوکسی چرک و اثر انگشت و لکه آب را به خود جذب نمی کنند و به راحتی با سلیقه شما هماهنگ می شود. ولی این نکته را هم در نظر داشته باشید که روکش ها نسبت به روکش های دیگر اندکی گران تر و کمیاب تر هستند

آبکاری شیرآلات با روکش تیتانیوم

در بازار شیرآلات امروز، رنگ های فلزی بسیار زیبایی از شیرآلات به چشم می خورد. رنگ های طلایی براق، طلایی مات، رزگلد و رنگهای هفت رنگی. برای تولید این نوع از شیرآلات خاص که نمای بسیار زیبا و لاکچری به آشپزخانه و سرویس بهداشتی می بخشند و نقش پر رنگی در دکوراسیون داخلی ایفا می نمایند، از آبکاری تحت خلاء با دستگاه PVD بهره می برند. در این دستگاه تحت ولتاژهای خاص، فلز تیتانیوم به رنگ های دلخواه طلایی، رزگلد ، مسی، آبی اقیانوسی و … در می آید. با اعمال ولتاژ ثابت به فلز تیتانیوم رنگ ثابتی از آن استخراج می شود و تحت خلاء روی فلز مقصد که همان شیرآلات می باشد، نشانده می شود. دقت این پروسه بسیار بالاست و میزان میکرون روکش نشانده شده روی محصول و رنگ کاملا تحت کنترل و تنظیم است. لازم به ذکر است دستگاه پی وی دی (PVD) بسیار کمیاب و منحصر به فرد است و تنها چند تولید کننده انگشت شمار آن را در اختیار دارند.

مقاومت پوشش های تیتانیومی بسیار بالاست و رنگ آن بدون تغییر است. این نوع شیرآلات حساسیت روکش های کرومی به مواد شوینده را ندارند و مقاوم تر هستند، با این حال بهتر است مراقبتهایی که در بالا ذکر شد درباره این شیرآلات هم انجام شود تا عمر آنها افزایش یابد.

در شرکت شیرآلات بهداشتی راسان، آبکاری و روکش دهی به سه طریق انجام می شود. کلیه شیرآلات با آبکاری کروم به صورت کاملا مکانیزه و بدون دخالت دست انجام شده و کلیه اصول بهداشتی به منظور حفظ محیط زیست در بازیافت مواد به کار رفته در آن رعایت می شود. شیرآلات طلایی و رزگلد به وسیله دستگاه پی وی دی و با دقت بسیار بالا تولید می شود. رنگ دهی شیرآلات رنگی (سفید و سیاه و …) با تکنولوژی رنگ پودری استاتیک و کوره رنگ انجام می پذیرد.

به عنوان نتیجه گیری باید بدانیم که آبکاری شیرالات تاثیر بسزایی در تولید شیرآلات دارد و علاوه بر افزایش زیبایی و بالابردن کارایی، بر روی قیمت نهایی نیز تاثیر می گذارد. همچنین مثل همیشه تاکید می کنیم که خرید از برندهای داخلی با کیفیت و استاندارد را فراموش نکنید.

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.